• Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Forside
  • Artikler
  • Videnbase
  • Om os
    • Cooklie- og privatlivspolitik
  • Kontakt
  • DOWNLOAD

Kattegatforbindelse - NEJ TAK

Artikler og vidensbank

Du er her: Forside / KLIMA / CO2 er ikke et argument for en fast forbindelse

CO2 er ikke et argument for en fast forbindelse

6. februar 2019 By Jørgen Mark Pedersen

En fast forbindelse over Kattegat bliver et af verdens største anlægsprojekter. Beton og stål er meget CO2-tunge materialer at bygge med, og derfor bliver projektet også stiftet med et meget stort underskud på CO2-regnskabet.

Det anerkender den strategiske analyse fra dec. 2018. Forbindelsens CO2-regnskab bliver i analysen sat til at gå i plus efter fem år. Men CO2-besparelsen kommer ikke fra færre kørte kilometer med fossile drivmidler. Den kommer fra omlægning af Danmarks bilpark til elbiler. Og den omlægning vil ske, uanset om bygger en fast forbindelse. Så den CO2-besparelse får vi alligevel. Besparelsen vil altså blive større, hvis vi slet ikke bruger CO2 på at bygge en forbindelse.

Det, der redder regnestykket i analysen, er, at den gør forskel på personbiler og lastbiler, når det gælder tempoet i omlægning fra fossile drivmidler til klimavenlige drivmidler. Nedsat flytrafik trækker også regnskabet op i analysen, men det er antagelsen om fortsat fossil lastbiltrafik, der giver den største besparelse. CO2-regnskabet for en fast forbindelse over Kattegat bliver positivt, hvis – og kun hvis – lastbiltrafikken er længere tid end personbiltrafikken om at blive lagt om til el, brint eller andre grønne energikilder.

Men er der nogen grund til at antage dét? Alle kan jo se et behov for grøn omstilling. Også producenter og brugere af lastbiler.

Billedet viser en brint-lastbil fra den amerikanske producent Nikola. Modellen er udviklet specielt til det europæiske marked. Testkørsler begynder i Norge 2020. Den koreanske industrigigant Hyundai ruller et brintdrevet lastbilprogram ud i Schweiz. Mercedes og Tesla er snart på vej med elektriske lastbiler.

(Det er i øvrigt firmaet Nel Hydrogen A/S i Herning, der bygger brint-infrastruktur for Nikolas amerikanske lastbilprogram).

Selv om den tekniske udvikling skulle komme til at foregå i det tempo, analysen opererer med, vil der alligevel kun blive et kort vindue for at indhente det underskud, selve opførelsen af så stort et byggeprojekt koster i CO2-udledning, inden den grønne omstilling har annulleret CO2-fordelen ved at køre færre kilometer.

I løbet af de tre år, det vil tage at udarbejde den forundersøgelse, der blev givet penge til i finansloven for 2019, kan udviklingen af miljørigtige lastbiler være kommet et godt stykke videre. Påvirkningen af CO2-regnestykket for en evt. fast forbindelse over Kattegat bliver en af de ting, vi kommer til at holde øje med her på siden.

 

 

Skrevet i: KLIMA, MILJØ

Primær Sidebar

Hent plakater og logo - klik her

FØLGE OS PÅ:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

Kategorier

  • DEBAT (4)
  • KLIMA (4)
  • MILJØ (6)
  • NATUR (5)
  • POLITIK (1)
  • STØJ (3)
  • TRAFIK (5)

DEBAT

Ildfugl

Grønt kursskifte i transportpolitikken efterlyses

17. juni 2020 Af Debatredaktionen

Vi har noget unikt – lad os passe på det

24. februar 2019 Af Jørgen Mark Pedersen

DEBAT: fra 0-energi-Ø til bropille på Samsø

29. januar 2019 Af Sara Ettrup

TAGS

debat kattegat kattegatbro kattegatbroen kattegatforbindelse kattegatforbindelsen klima miljø motorvej natur Støj støjkorridor trafik transport

Siden er produceret af Kattegatforbindelsenejtak · Log ind

Vi bruger cookies til at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Du kan finde ud af mere om hvilke cookies vi bruger eller slå dem fra under indstillinger.

Kattegatforbindelse - NEJ TAK
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Overblik

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside og hjælper med til at forstå, hvilke dele af hjemmesiden du finder mest interessante og nyttige.
Du kan justere alle dine cookieindstillinger ved at navigere i fanerne på venstre side.

OverblikStrengt nødvendige Cookies

Strengt nødvendigt cookie skal altid være aktiveret, så vi kan gemme dine præferencer for cookieindstillinger.

Hvis du deaktiverer denne cookie, kan vi ikke gemme dine præferencer. Det betyder, at hver gang du besøger denne hjemmeside, skal du aktivere eller deaktivere cookies igen.

3. parts Cookies

Denne hjemmeside bruger Google Analytics til at indsamle anonyme oplysninger om antallet af besøgende på webstedet og de mest populære sider.

At holde denne cookie aktiveret hjælper os med at forbedre vores hjemmeside.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!