En fast forbindelse over Kattegat bliver et af verdens største anlægsprojekter. Beton og stål er meget CO2-tunge materialer at bygge med, og derfor bliver projektet også stiftet med et meget stort underskud på CO2-regnskabet.
Det anerkender den strategiske analyse fra dec. 2018. Forbindelsens CO2-regnskab bliver i analysen sat til at gå i plus efter fem år. Men CO2-besparelsen kommer ikke fra færre kørte kilometer med fossile drivmidler. Den kommer fra omlægning af Danmarks bilpark til elbiler. Og den omlægning vil ske, uanset om bygger en fast forbindelse. Så den CO2-besparelse får vi alligevel. Besparelsen vil altså blive større, hvis vi slet ikke bruger CO2 på at bygge en forbindelse.
Det, der redder regnestykket i analysen, er, at den gør forskel på personbiler og lastbiler, når det gælder tempoet i omlægning fra fossile drivmidler til klimavenlige drivmidler. Nedsat flytrafik trækker også regnskabet op i analysen, men det er antagelsen om fortsat fossil lastbiltrafik, der giver den største besparelse. CO2-regnskabet for en fast forbindelse over Kattegat bliver positivt, hvis – og kun hvis – lastbiltrafikken er længere tid end personbiltrafikken om at blive lagt om til el, brint eller andre grønne energikilder.
Men er der nogen grund til at antage dét? Alle kan jo se et behov for grøn omstilling. Også producenter og brugere af lastbiler.
Billedet viser en brint-lastbil fra den amerikanske producent Nikola. Modellen er udviklet specielt til det europæiske marked. Testkørsler begynder i Norge 2020. Den koreanske industrigigant Hyundai ruller et brintdrevet lastbilprogram ud i Schweiz. Mercedes og Tesla er snart på vej med elektriske lastbiler.
(Det er i øvrigt firmaet Nel Hydrogen A/S i Herning, der bygger brint-infrastruktur for Nikolas amerikanske lastbilprogram).
Selv om den tekniske udvikling skulle komme til at foregå i det tempo, analysen opererer med, vil der alligevel kun blive et kort vindue for at indhente det underskud, selve opførelsen af så stort et byggeprojekt koster i CO2-udledning, inden den grønne omstilling har annulleret CO2-fordelen ved at køre færre kilometer.
I løbet af de tre år, det vil tage at udarbejde den forundersøgelse, der blev givet penge til i finansloven for 2019, kan udviklingen af miljørigtige lastbiler være kommet et godt stykke videre. Påvirkningen af CO2-regnestykket for en evt. fast forbindelse over Kattegat bliver en af de ting, vi kommer til at holde øje med her på siden.