Så kom den endelig – den længe ventede forunderøgelse af Kattegatforbindelsen. 2900 sider spredt over adskillige dokumenter. Det hele kan hentes her: https://kattegat.dk/om-forbindelsen/dokumenter/ Den kommende tid vil vi studere det hele nærmere.
Artikler
Støjberegninger stemmer ikke overens med virkeligheden
Du vil altid få højere støj fra motorveje, end Vejdirektoratets beregninger viser Man måler støjniveauet fra motorveje i decibel (dB). Ved anlæg af nye motorveje kan man af gode grunde ikke måle støjen på forhånd, og Vejdirektoratet anvender derfor en beregningsmetode for estimering af den forventede vejstøj. Her arbejder man […]
Ny landsdækkende forening imod fast forbindelse over Kattegat
Den 8. marts 2022 blev foreningen “Østjyder mod Kattegatforbindelsen” ændret til at være en landsdækkende forening med navnet “Kattegatforbindelse – Nej Tak”. Foreningen har fortsat base i Odder syd for Aarhus, men dækker nu udover Odder HELE DANMARK. Østjyder mod Kattegats formål har nemlig hele tiden været at samle modstandere […]
En fast Kattegatforbindelse vil koste kassen, medføre massiv trængsel og belaste klima og miljø
To nye notater fra Vejdirektoratet og Sund & Bælt viser entydigt, at en fast Kattegatforbindelse ikke er bæredygtig hverken økonomisk, trafikalt eller miljø- og klimamæssigt, udtaler foreninger imod en forbindelse. Udledning af 2-3 mio. tons CO2 i anlægsfasen, massiv vækst i trafikken på over 33 % mellem Øst- og Vestdanmark […]
Stor CO2-udledning og klimabelastning
Mange tror, at Kattegatforbindelsen vil være en klimagevinst, fordi man vil spare cirka 100 km kørsel mellem Aarhus og København sammenlignet med turen over Storebælt. Men da mængden af biler stiger kraftigt, forventes der ingen CO2-besparelse i driften. Til gengæld vil der være en massiv udledning af CO2 under anlægsfasen. […]