DEBAT TRAFIK

Bil over Kattegat vil kun spare 30 min.

Et hovedargument for den faste Kattegatforbindelse er en langt kortere overfartstid. Igen og igen hører vi, at overfartstiden mellem Aarhus og København kun vil være 2 timer og 20 minutter og at man derved vil spare 1 ½ time (90 minutter) på rejsen fra Aarhus til København.

Men kan det nu være korrekt? Selv i dag kan turen nemlig – i alt fald teoretisk – gøres på omkring 3 timer med bil og færge eller 3 timer og 11 minutter i bil over Storebælt fra Aarhus H til København H. Det er altså så kun ca 40-45 minutter, man sparer ved at tage den faste Kattegatforbindelse, hvis man tager færgen, og 50-60 minutter, hvis man tager over Storebælt. Ikke 90 minutter.

Tager man Intercity-lyntoget fra Aarhus til København, kan turen gøres på ca. 2 timer og 50 minutter. Altså kun 30 minutter langsommere end den teoretiske køretid i bil hen over en fast Kattegatforbindelsen.

Hvis den såkaldte timeplan gennemføres, vil rejsen mellem Aarhus og København kunne gøres på kun to timer. Altså 20 minutter hurtigere end over en fast Kattegatforbindelse i bil.
Selv med en fastKattegatforbindelse vil der opstå kø på indfaldsvejene eller hvis der sker uheld på vejen, broen lukkes m.m. Dertil kommer tid til at finde en ledig parkeringsplads i Aarhus eller København, som heller ikke er indregnet i de 2 timer og 20 minutter. Tidsgevinsten på de 90 minutter er med andre ord stærkt overdrevet og vil desuden ikke holde i virkeligheden på grund af den voksende trængsel. Tværtimod vil en fast Kattegatforbindelse blot bidrage med endnu kraftigere vækst i biltrafikken også dermed øge trængslen yderligere. Særligt i og omkring Aarhus og København, der i forvejen er plagede af massiv trafik i myldretiden.

 

Der er lukket for kommentarer.